onsdag 1 juli 2015

Very Good Lives - J.K. Rowling

Eftersom jag tog examen för några veckor sedan och nu lämnar 5,5 års studieliv bakom mig, kändes Rowlings tal på 2008 års examensceremoni på Harvard passande. Rowling är en av mina stora förebilder, så jag kan inte tänka mig en bättre bok att läsa inför mitt nya liv.

Jag måste väl vara en av de sista på den här planeten som inte sett talet alls, därför hade jag inte med mig hennes utförande av talet, som så många recensenter på Goodreads hade. Givetvis är det alltid något helt väsenskilt att recensera ett tal i skrift och ett tal som utförs, men jag fokuserar på talet i skrift.

Rowlings tal har två huvudpoänger och det är fantasins/föreställningsförmågans angelägenhet och att misstag är ännu ett inlärningstillfälle. Huvudpoängerna känns passande för Rowling eftersom speciellt fantasins angelägenhet är något hon byggt hela sin karriär på, vilket gör att det känns trovärdigt att dessa råd kommer från just henne. Hon menar att en god fantasi gör oss till mer empatiska människor och det är särskilt något som privilegierade människor behöver så att de kan hjälpa dem som inte har det lika bra ställt. Jag tycker det är helt fantastiskt att Rowling i sitt tal till dessa elitelever vågar framföra att de är lyckligt lottade och att de behöver hjälpa andra; det kanske inte alltid förefaller sig självklart att man inbjuds som talare och är kritisk mot etablissemanget i fråga, men jag tycker att Rowling klarar balansen bra utan att stryka Harvard medhårs.

Jag tycker också det är viktigt att hon lyfter fram att misstag inte innebär världens undergång. I ett så individfokuserat samhälle som vi lever i idag, där det är individens ansvar att själv vara sin lyckas smed, blir man lätt hård mot sig själv när det inte går enligt planerna. Jag själv är ett offer för detta  och slår mig alltid hårdast psykiskt när något går dåligt, vilket jag verkligen måste bortse från, för det är verkligen så att misstag hjälper oss att lyckas. Fungerar inte något som tänkt får man testa andra infallsvinklar, fråga om hjälp, leta inspiration någon annanstans. Det är så vi lär oss. Det är så livet ser ut. Som Rowling säger:

You might never fail on the scale that I did, but some failure in life is inevitable. It is impossible to live without failing at something, unless you live so cautiously that you might as well not have lived at all – in which case, you fail by default.

Detta är en mycket kort läsning, även för mig som är notoriskt långsam från och till. Den är 80 sidor till omfånget, men det beror till huvudsak på de stora illustrationerna av Joel Holland som upptar varje uppslag och jag tycker verkligen illustrationerna och formgivningen bidrar till stämningen vid läsningen av talet. Såhär ser boken ut om man tar av skyddsomslaget till exempel:
Ni ser ju! Perfekt examensgåva till någon.

Avslutningsvis lämnar jag ordet till Ms Rowling:

We do not need magic to transform our world; we carry all the power we need inside ourselves already: we have the power to imagine better.

Amen.

PS. Om det är någon gång man ska rättfärdiga ett bokinköp (om man känner att man behöver en ursäkt), så går alla intäkter av bokförsäljningen till organisationen Lumos.

Very Good Lives
J.K. Rowling
Sphere
2015
80 s.

4 kommentarer:

  1. Åh, den vill jag läsa! Jag kanske får ge den i en fyra år sen examenspresent till mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en bra idé! Man kan aldrig få nog av Rowling.

      Radera
  2. Åh så jag tycker om det där talet! Har helt missat att det blivit en bok och som du säger - perfekt examensgåva ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte sett på talet, trots att jag vet att det är bra efter att ha läst boken...

      Radera