onsdag 16 september 2015

Jen Campbell på English Bookshop

Foto av Johanna Lundin
Jag har haft Jen Campbell på radarn ända sedan hon publicerade Weird Things Customers Say in Bookshops 2012 eftersom att jag läst utdrag från den och igenkänningsfaktorn är hög för all bokhandelspersonal skulle jag säga. När jag sedan för ett halvår sedan började upptäcka booktubers (vloggare på Youtube som pratar om böcker) och att Jen Campbell har en egen kanal där blev mitt fangirlande ett faktum. Jen booktubar mest om romaner, eller det som på engelska kallas "literary fiction", poesi och faktaböcker och vi har relativt lik boksmak vilket gör att jag i princip skriver upp allt hon tipsar om. Den största delen av Booktube ägnas åt ungdomsböcker, men jag följer inte så många kanaler om ungdomsböcker eftersom jag tyvärr tycker att det är rundgång i YA-sfären på Booktube.

Hur som helst, döm min förvåning när jag är på English Bookshop i SoFo och ser att Jen ska komma dit. Jag lyckas få med mig Johanna på tåget och i torsdags var själva eventet. Jag var en av de första som köpte biljetter och det verkade som att det skulle bli en ganska liten tillställning, men när jag och Johanna med andan i halsen (det var tågförseningar och sega servitörer på en restaurang som sinkade oss en aning) kliver över tröskeln till bokhandeln kommer vi knappt in för det är så fullpackat. Naturligtvis tycker jag att det är otroligt kul att det blir fullsatt, speciellt eftersom Jen inte är så känd i Sverige (ingen av hennes böcker har blivit översatta, till exempel), men jag hade gärna sett att de som köpt biljetter åtminstone fick sittplats eller att de åtminstone varnat för att sittplatserna kunde ta slut.

Samtalet i sig var inte särskilt långt och det verkade som att de räknat med att Jen skulle få många frågor och på så sätt bygga ut samtalet. Intervjuaren (som jag tyvärr glömt namnet på) var inte jätterolig tyvärr, men Jen var desto bättre och hade långa och anekdotrika svar på frågorna som intervjuaren och publiken ställde. Hon berättade om att hon som bokhandlare fått frågan om Anne Frank skrev en uppföljare och jag skrattade igenkännande för jag fick den frågan själv när jag jobbade i bokhandel. Annars handlade samtalet mest om hennes senaste bok, The Bookshop Book, som är en hyllning till bokhandlar och människorna som driver dem och handlar i dem. Jag köpte boken (och Weird Things Customers Say in Bookshops och More Weird Things Customers Say in Bookshops för jag kunde inte bestämma mig och köpte alla böcker helt enkelt) och ser fram emot att läsa den. Förhoppningsvis kanske jag hittar någon ny pärla att besöka i London i oktober.

Efter det korta samtalet blev det boksignering och Jen var snäll nog att signera alla mina böcker och avråda mig från en bok som hon tipsar om jämt och ständigt på sin kanal (The Dumb House av John Burnside) på grund av att jag är lättskrämd. Jag har övervägt att läsa den efter hennes rekommendation, men nu när hon trodde att den inte skulle passa mig känns det som att jag fick ett frikort.

Trots att jag tyckte att själva evenemanget kunde ha varit bättre organiserat (till exempel varnat om bristen på sittplatser och ett lite längre samtal) så är jag otroligt glad att English Bookshop valde att bjuda in Jen och jag ser fram emot nästa evenemang i Stockholms bästa bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar