lördag 3 oktober 2015

I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell

Ända sedan den kom ut har jag tänkt att jag vill läsa I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell, men det har aldrig blivit av förrän nu när mina sjuor läser den i svenskan.

I Thydells debutroman får vi möta Jenna som precis börjat sjuan. Hon lever med en mamma som har bröstcancer och skäms över det samtidigt som hon är rädd: i början av boken skriver hon att om hennes mamma dör, kommer hon också att dö. Förutom att balansera sin mammas sjukdom försöker hon också balansera det nya livet i högstadiet med allt vad det innebär. Kärleken på avstånd som hon känner för Sakke i nian och hur hon lär känna populära Ullis som egentligen inte är så dålig som hon först trott.

Johanna Thydell skriver verkligen precis som det var och kändes när man var tretton. Det känns aldrig krystat och aldrig som att hon försöker låtsas vara ungdomlig. Hon bara är Jenna och jag gillar det. Precis som John Green i The Fault in Our Stars och Jennifer Niven i All the Bright Places lyckas hon också navigera mellan liv och död, humor och allvar på ett bra och trovärdigt sätt.

Jag måste medge att det tog ganska lång tid för mig att fastna för boken. Jag kände inte att karaktärerna grep tag i mig trots att till exempel Jennas liv borde göra det. Ju mer jag läste, desto mer fastnade jag dock och mot slutet ville jag verkligen inte slå ihop pärmarna och lämna Jenna ensam.

I taket lyser stjärnorna
Johanna Thydell
Månpocket
2004 (ursprungligen 2003)
222 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar