onsdag 27 april 2016

Tschick - Wolfgang Herndorf

Jag har inget uttalat löfte om att jag vill ha mer mångfald i min läsning, men det är något jag tänker på undermedvetet när jag letar efter nya läsupplevelser. Efter att jag läste ut My Brilliant Friend fick jag höra talas om Tschick och tänkte att jag kunde fortsätta min läsresa i Europa. Denna gång en tysk roadmovie i bokformat.

Tschick har blivit en bestseller i Tyskland och handlar om de två fjortonåriga pojkarna Maik och Andrej (Tschick) som bestämmer sig för att ta en roadtrip i en stulen bil under sommarlovet. Innan Tschick kom in i Maiks liv var han en vanlig tönt som var kär på avstånd i klassens snyggaste tjej, Tatjana. I smyg ägnar han sig i flera månader åt att rita en teckning åt henne till hennes födelsedag, men han blir inte ens bjuden på festen. Snart upptäcker han att klassens nya kille, Tschick, inte blev det heller och de två blir snabbt kompisar. I en stulen bil åker de förbi kalaset och lämnar teckningen och sedan bestämmer sig Tschick för att han vill åka och hälsa på avlägsna släktingar i den stulna bilen och han vill att Maik ska följa med. Vad som sedan följer är en rad galna äventyr, utan att de egentligen aldrig når fram, men det är ju trots allt resan som är själva poängen.

Jag tycker att böcker som är helt okej är de svåraste att recensera. Tschick är en bra bok. Den är ett bra tidsfördriv och jag skulle absolut rekommendera den till någon som är ute efter en bra, lättläst ungdomsbok som inte utspelar sig i något engelsktalande land. Mer än så är dock inte Tschick. Jag tyckte inte språket var någon höjdare och stundtals tyckte jag att dialogerna mellan Tschick och Maik känes krystade på det sättet att det är en vuxen som försöker skriva cool ungdomsdialog, men Maik och Tschick berör mig aldrig. Ibland känns det som att Herndorf skriver in en massa konstiga karaktärsdrag eller händelser på vägen bara för att det ska vara en rolig och lite annorlunda bok. Som att poängen är att vara så quirky att det blir coolt och lite annorlunda.

I Tyskland har den hyllats som en tysk Räddaren i nöden, men för mig kommer det aldrig i närheten. Bara för att det handlar om aviga ungdomar som lämnar vuxenvärlden i sökandet på något annat, så betyder det inte att det är nästa Räddaren i nöden. Tschick står på egna ben och behöver inte den haltande jämförelsen.

Tschick
Wolfgang Herndorf (övers. Anna Hörmander Plewka)
Nilsson Förlag
2015
259 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar