söndag 8 januari 2017

Läsåret 2016

Till en början hade jag tänkt göra en regelrätt årslista med mina bästa läsupplevelser från förra året, precis som jag gjort tidigare år. Men sedan gick jag se Roxane Gays läslista och tänkte att så vill jag också lägga upp min (för ärligt, jag orkar inte skriva någon liten rad om varje bok igen, om man vill läsa vad jag tyckte kan man faktiskt bläddra tillbaka i bloggen).

Under 2016 läste jag 46 böcker, vilket jag tror är något slags rekord. Det är i alla fall tre fler böcker än 2015 och det är ju alltid något.

TVEKLÖST ÅRETS BÄSTA LÄSUPPLEVELSER
My Brilliant Friend av Elena Ferrante
Homegoing av Yaa Gyasi
M Train av Patti Smith
The Yellow Wall-Paper av Charlotte Perkins Gilman
The Tidal Zone av Sarah Moss
The Mothers av Brit Bennett

UPPFÖLJARE SOM INTE VAR LIKA BRA SOM DEN FÖRSTA I SERIEN OCH SOM SPÅRADE LITE MYCKET, MEN SOM ÄNDÅ VAR JÄTTEBRA OCH JAG KAN KNAPPT BÄRGA MIG TILLS JAG FÅR LÄSA NÄSTA (OCH AVSLUTANDE) DEL
The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss

BÖCKER OM MENTAL OHÄLSA SOM JAG LÄSTE FÖR ATT KÄNNA MIG MINDRE ENSAM
Reasons to Stay Alive av Matt Haig
Ibland mår jag inte så bra av Therése Lindgren

BÖCKER SOM JAG HADE SVINHÖGA FÖRHOPPNINGAR PÅ MEN SOM INTE NÅDDE UPP TILL DEM
Eligible av Curtis Sittenfeld
Outline av Rachel Cusk
Hot Milk av Deborah Levy

BOK SOM JAG TYCKTE PÅMINDE OM STATION ELEVEN, SÅ DÅ LÄSTE JAG DEN, MEN JAG VET INTE OM DEN VAR SÅDÄR SUPERBRA SOM STATION ELEVEN (OCH DET ÄR ORÄTTVIST ATT JÄMFÖRA, MEN DET GJORDE JAG ÄNDÅ)
The Sunlight Pilgrims av Jenni Fagan

BOOKTUBE MADE ME READ THEM
Paulina & Fran av Rachel B. Glaser
Rush Oh! av Shirley Barrett
Sofia Khan is Not Obliged av Ayisha Malik

BÖCKER SOM JAG LÄSTE PÅ GRUND AV JOBBET
Gatukatten Bob av James Bowen
Formativ bedömning av Carolin Heyer och Ingeborg Hull
Vägar till läsförståelse av Monica Reichenberg
Jag är en tjuv av Jonas Karlsson
Om det var krig i Norden av Janne Teller
När jag inte hade nåt av Ison Glasgow och Emil Arvidsson

SVINHAJPAD BOK SOM ALLA VERKLIGEN TYCKER ÄR SÅDÄR SUPERKUL OCH ALLA BLURBAR PÅ FRAMSIDAN, BAKSIDAN OCH INSIDAN SA ÅT MIG SKULLE VARA DET, MEN JAG FÖRSTOD INTE VAD DET ROLIGA VAR OCH DET KÄNDES SOM ATT JAG TITTADE PÅ EN SITCOM MED PÅLAGT SKRATT OCH JAG VAR DEN ENDA SOM INTE FÖRSTOD NÅT
Where'd You Go Bernadette av Maria Semple

BÖCKER SOM JAG LÄSTE FÖR ATT JAG VILL LÄSA MER POESI
Crow av Ted Hughes
Search Party av George the Poet
Night Sky with Exit Wounds av Ocean Vuong
Bluets av Maggie Nelson

NOVELL SOM JAG LÄSTE MEDAN MINA ELEVER GENOMFÖRDE DET NATIONELLA PROVET I SVENSKA OCH JAG BORDE HA ARBETAT ISTÄLLET, MEN JAG VILLE VARA EN GOD LÄSANDE FÖREBILD
Ojura av Stina Stoor

DE ENDA UNGDOMSBÖCKERNA JAG LÄSTE I ÅR, SOM VISSERLIGEN VAR PÅ SVENSKA OCH ALLT, OCH SOM JAG VERKLIGEN VILLE ÄLSKA, MEN INTE GJORDE DET (SÅ JAG MÅSTE LÄSA FLER UNGDOMSBÖCKER NÄSTA ÅR, HELT ENKELT)
Gudarna av Elin Cullhed
Tschick av Wolfgang Herndorf
Stanna av Flora Wiström
Allt som blir kvar av Sandra Beijer

JUST DET, JAG LÄSTE FAKTISKT EN UNGDOMSBOK PÅ ENGELSKA OCKSÅ, MEN DÅ HADE JAG HELLRE VELAT SE OM "BATTLESTAR GALACTICA" IGEN FÖR DEN ÄR ETT BÄTTRE RYMDÄVENTYR
Illuminae av Amie Kaufman och Jay Kristoff

BOK SOM JAG LÄSTE FÖR ATT MIN TERAPEUT NÄMNDE DEN I FÖRBIFARTEN OCH JAG TVÅNGSMÄSSIGT KÄNDE ATT JAG VAR TVUNGEN ATT VARA EN DUKTIG FLICKA ÄVEN UNDER EN TERAPISESSION NÄR VI PRATADE OM ATT JAG JUST INTE SKA VARA DET
The Power of Now av Eckhart Tolle

Hur såg ert läsår 2016 ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar