onsdag 25 januari 2017

Where'd You Go, Bernadette - Maria Semple

Ni vet sådana böcker ni har tänkt att läsa hur länge som helst och som ni har blivit rekommenderade fler gånger än ni kan räkna? Where'd You Go, Bernadette var en sådan bok och när jag blev nyfiken på Maria Semples nya bok Today Will Be Different, så fick jag för mig att jag ville läsa debuten först (mer om varför jag inte läste Today Will Be Different här).

Where'd You Go, Bernadette handlar om femtonåriga Bee vars mamma Bernadette plötsligt försvinner. Bernadette passar inte in i området där hon bor, medan mammorna i Bees skola desperat försöker få skolan att ta in fler välbärgade barn, försöker Bernadette planera en resa till Antarktis för familjen eftersom det är Bees största önskemål. Mitt i reseplanerandet försvinner Bernadette och ingen av de andra mammorna i samhället tycker att det är konstigt - hon var ju redan en kuf. Men Bee vägrar tro att hennes mamma lämnat spårlöst och börjar leta efter henne.

Where'd You Go, Bernadette är en superhyllad debut och i den pocketupplagan jag lånade från biblioteket fanns det åtminstone 10 sidor med positiva omdömen, vilket spädde på min uppfattning om att jag verkligen inte förstod hajpen. Visst, jag tycker också att det är tråkigt att många romaner där historien berättas genom dagboksinlägg, brev, mejl, kvitton, rapporter etc. ofta blir nedvärderade,  kanske för att sättet är vanligast inom chicklit (Meg Cabots Boy-serie byggs upp så, till exempel) och därför kan ju naturligtvis inte "finlitteratur" bestå av det (men epistolära romaner verkar helt okej i finrummen?), men det räcker inte för mig att många recensenter ser detta som romanens starka sida. Att Semple genom Where'd You Go, Bernadette gör denna form av uppbyggnad mer accepterad. Jag älskar romaner som byggs upp genom brev och dagboksinlägg och jag tycker absolut att formen fungerar i denna roman. Genom sättet romanen är uppbyggd förstår man att Bee försöker att leta efter sin mamma genom texter som på något sätt berör henne. Det som inte håller för mig är hur lång den är och hur lång tid det tar innan Bernadette försvinner. För att vara en roman som är uppbyggd på premissen att huvudpersonens mamma är borta, så handlar inte romanen alls om det och i det här fallet tycker jag inte att det går ihop.

Humorn är heller inte min kopp te och det förvånar mig för Semple har skrivit för tv-serien Arrested Development, som är en av mina favoritserier. Dessutom har hon hyllats för humorn i Where'd You Go, Bernadette och recensionerna säger att den är "laugh-out-loud funny", men inte en enda gång skrattade jag rakt ut. Eller ens drog på smilbanden. I mina ögon är det humor som försöker för mycket, som försöker att vara så konstig som möjligt och det fungerar inte för mig. Jag hade samma känsla när jag läste The First Bad Man av Miranda July, att jag liksom inte förstår det roliga (och då undrar jag kanske om det är mig något är fel på?).

På svenska heter boken Var blev du av Bernadette och gavs ut på Wahlström & Widstrand 2013.

Where'd You Go, Bernadette
Maria Semple
Little, Brown
2014 (ursprungligen 2012)
368 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar